×

Hulp op afstand

1Windows? Klik hier!
2Apple? Klik hier!

Hebt u een probleem? Onze support afdeling staat voor u klaar. Ook horen we graag uw mening over onze diensten!

Openingstijden:

Ma 8:30 - 17:00
Di 8:30 - 17:00
Wo 8:30 - 17:00
Do 8:30 - 17:00
Vr 8:30 - 17:00

Veelgestelde vragen

Hebt u een vraag? Hieronder een lijst met de meest gestelde vragen en de antwoorden daarop.

ANTISPAM SERVICE

De spamfilter van AKSI Automatisering, ook wel de antispam gateway genoemd, controleert alle berichten op spam, waarbij de volgende resultaten worden onderscheiden:

  • Het bericht is SPAM; Deze berichten worden direct verwijderd;
  • Het bericht is geen SPAM; Deze berichten worden direct op de betreffende Exchange server afgeleverd;
  • Het is niet helemaal zeker of het SPAM is; Deze berichten worden in de gebruiker zijn quarantaine-box geplaatst op de antispam gateway.

Iedere ochtend om 06:00u krijgen alle gebruikers een mailbericht van de antispam gateway met daarin een overzicht van de mail die in hun quarantaine-box staat (als er niets in de quarantaine-box staat krijgt de gebruiker geen bericht).

Wanneer er een vermoeden is dat bepaalde berichten niet aangekomen zijn, controleer dan eerst of de e-mail in het lijstje van de antispam gateway staat. Is dat niet het geval, of is het onzeker of de automatische berichten van de gateway wel aangekomen zijn, dan is het mogelijk om voor de zekerheid zelf in te loggen met het betreffende e-mailadres op de antispam gateway via http://proxy.antispam-service.nl om handmatig een spamrapport te generen.

Mocht er nog steeds een vermoeden zijn dat e-mailberichten niet aankomen, dan is het ook mogelijk om bij de eventuele verzender na te vragen of zij een NDR (non-deliverable)-bericht terugkrijgen. In deze berichten staat vaak waarom berichten onbezorgbaar zijn.

Een andere veel voorkomende oorzaak is een domein dat op een black- of greylist staat. Hiervoor is het mogelijk om via bijvoorbeeld www.mxtoolbox.com te controleren of dit het geval is.

Mochten bepaalde e-mails onverhoopt in de spambox terecht komen, dan kun je deze inderdaad markeren als veilig. Zodra je bent ingelogd op http://proxy.antispam-service.nl kun je kiezen voor setup. Er volgt een pop-upvenster waar je zowel afzenders als volledige domeinen kunt toevoegen als vertrouwd.

Met de antispam service is het niet mogelijk om adressen of domeinen permanent te weren. Wel is het in de meeste gevallen mogelijk om binnen de e-mailclient zelf specifieke e-mailadressen te blokkeren. In Outlook doe je dit als volgt: Klik met rechtermuisknop op het betreffende bericht en kies vervolgens voor ongewenste e-mail -> afzender blokkeren.

HOSTED EXCHANGE

Om een Hosted Exchange-account toe te voegen in Outlook, dienen de volgende stappen te worden doorlopen. Open het configuratiescherm en selecteer E-mail (pictogrammen-weergave). Kies vervolgens voor E-mailaccounts. Zorg dat het tabblad E-mail is geselecteerd en kies voor Nieuw. Selecteer vervolgens E-mailaccount en klik op volgende. Kies voor Serverinstellingen of extra servertypen handmatig configureren en klik op volgende. Selecteer nu Microsoft Exchange of compatibele service. Vul bij server het volgende in: clouex01.cloud.local. Voer bij gebruikersnaam de gebruikersnaam in die door AKSI Automatisering is verstrekt (meestal hetgeen voor het apenstaartje komt in het e-mailadres) en klik vervolgens op Meer instellingen. Navigeer naar het tabblad verbinding en zet een vinkje bij Via http verbinding maken met Microsoft Exchange en klik vervolgens op Proxy-instellingen van Exchange. Vul de gegevens vervolgens in conform onderstaande afbeelding:

1

Klik nu op OK (er kan een melding verschijnen dat wijzigingen pas van kracht zijn na het opnieuw starten van Outlook, ook hier OK geven). Klik nu op Naam controleren; er verschijnt een pop-upvenster waarin om een gebruikersnaam en een wachtwoord wordt gevraagd. Vul bij gebruikersnaam CLOUD in, waarbij gebruikersnaam de naam is die u van AKSI Automatisering heeft doorgekregen en het bijbehorende wachtwoord in het wachtwoordveld.
Klik vervolgens op volgende en voltooien. Het e-mailaccount is nu ingesteld.

De manier waarop het e-mailaccount op een telefoon of tablet ingesteld moet worden, is afhankelijk van verschillende zaken, zoals het merk en type telefoontoestel en (de versie van) het besturingssysteem. Om die reden staan hieronder alleen de gegevens die benodigd zijn voor het instellen.

Gebruikersnaam: de gebruikersnaam die hoort bij het Hosted Exchange-account

Wachtwoord: Het bijbehorende wachtwoord

E-mailserver: mail.webplek.com

E-mailadres: het e-mailadres dat hoort bij het Hosted Exchange-account

Domein: cloud (niet altijd nodig / van toepassing)

SSL: Ja (aanvinken indien van toepassing)

Beschrijving: Een herkenbare beschrijving van het account, bijv. “WebPlek” of “werk”

De meest voorkomende oorzaak bij afspraken die niet gesynchroniseerd lijken te worden, is het aanmaken van afspraken onder andere agenda’s dan de Exchange-agenda. Wanneer een afspraak in de iPhone-agenda wordt gemaakt, moet er vaak een keuze gemaakt worden voor welke agenda het betreft. Op iPhones is bijvoorbeeld vaak een iCloud-account aanwezig, die ook weer een agenda heeft. Bij het maken van een nieuwe afspraak, staat de iCloud-agenda vaak als primaire agenda geselecteerd. Hier moet dus expliciet gekozen worden voor de Exchange-agenda, omdat de afspraak anders niet in Outlook verschijnt.

Andere oorzaken hebben vaak betrekking op tijdelijke bestanden (agenda-cache) waardoor afspraken niet doorkomen. Ook komt het probleem regelmatig voor na een update van het besturingssysteem (iOS-versie). In beide gevallen is het afdoende om het Exchange-account geheel van de iPhone te verwijderen en opnieuw toe te voegen.

Het delen van agenda’s en/of mailboxen is binnen Outlook eenvoudig onderling in te stellen. Via de volgende stappen stelt u uw mailbox beschikbaar voor andere gebruikers.

1. Klik met de rechter muisknop op uw eigen mailbox en kies Mapmachtigingen.

2

2. In het volgende venster bepaald u wie er toegang heeft tot uw mailbox. Hierbij is het belangrijk dat (enkel) de optie “Map weergeven” aangevinkt is.

U kunt hier gebruikers of groepen toevoegen en het “Map weergeven” recht geven. Het is ook mogelijk om direct iedereen die toegang heeft tot uw account toegang te geven. Hiervoor selecteert u “Standaard” en zet een vinkje bij “Map weergeven.”

3

Via de volgende stappen neemt u een gedeelde mailbox van een andere gebruiker op in Outlook.

1. Ga naar Bestand > Accountinstellingen > Accountinstellingen

2. Open het tabblad Gegevensbestanden, selecteer het gegevensbestand van uw Mailbox en druk op de Instellingen-knop.

4

3. In het volgende scherm geeft u aan van welke gebruikers u de Mailbox wilt zien. Druk op de Toevoegen-knop om een gebruiker toe te voegen.

5

4. In de Mappenlijst-weergave (map icoontje) zal de toegevoegde Mailbox nu zichtbaar moeten zijn. Deze dient u open te kunnen klappen. Verschijnt er een foutmelding, dan heeft u geen rechten op deze Mailbox.

Het kan zijn dat er nog geen andere onderdelen zijn gedeeld. Een uitgeklapte mailbox toont dan dus geen Mapitems.

Wanneer zoeken binnen Outlook helemaal niet werkt, kan het zijn dat de zoekopdracht uitgevoerd wordt in een archief. Archieven moeten vaak eerst geïndexeerd worden alvorens zoekopdrachten kunnen worden uitgevoerd. Bij traagheid is het mogelijk om de zoekopdracht te specificeren c.q. beperken tot onderliggende mappen of specifieke onderdelen. Dit kan door te klikken in de zoekbalk en vervolgens de optie Hulpmiddelen voor zoeken -> Zoekcriteria aan te klikken.

Een andere mogelijkheid is om de offline-modus van Outlook in te schakelen. Deze zogenaamde ‘cached modus’ zorgt er voor dat er een kopie van de mailbox lokaal wordt neergezet, zodat de zoekopdrachten niet via internet verlopen maar via de computer. Dit is niet altijd mogelijk en derhalve is het aan te raden om dit eerst met een medewerker van AKSI Automatisering te overleggen.

Outlook gebruikt standaard meestal de Global Address List als adresboek voor contactpersonen. Dit is aan te passen via de adresboek-opties, deze kunnen geopend worden door binnen Outlook op het tabblad Start te klikken en onder het kopje te klikken op adresboek. In dit venster klikken op Extra -> Opties:

6

Hier staan enkele mogelijkheden om te een voorkeur te geven aan welke contactenlijst standaard gebruikt dient te worden bij het verzenden van e-mail c.q. opvragen van contacten in een e-mailbericht.

Als u niet kunt inloggen op de webmail, kan dat slechts enkele oorzaken hebben. Wanneer de pagina om in te loggen wel opent maar het inloggen lukt niet, ligt dat waarschijnlijk aan een foutief ingevoerde gebruikersnaam en/of wachtwoord. Controleer deze dus goed. Mocht er een foutmelding verschijnen dat bepaalde onderdelen of services niet beschikbaar zijn, neem dan contact op met AKSI Automatisering.

Webmail kan geopend worden door een willekeurige browser te openen en de volgende URL in te typen:

WebPlek: https://mail.webplek.com/owa

Health-IT:https://mail.health-it.nl/owa

Het wachtwoord wijzigen van uw account is te allen tijde mogelijk wanneer er ingelogd is. Via Start -> Windows Beveiliging (Windows Security) is er een menu op te vragen met de optie om het wachtwoord te wijzigen. Let op dat afhankelijk van de afspraken die gemaakt zijn met AKSI Automatisering, het mogelijk is dat het wachtwoord aan bepaalde voorwaarden moet voldoen, zoals een minimaal aantal tekens of een verplichte letter/cijfer-combinatie.

Het wachtwoord van het WebPlek-account is ook het wachtwoord van het e-mailaccount. Wanneer deze gewijzigd wordt, geldt de wijziging ook voor de e-mail, omdat dit in feite eenzelfde account betreft. Het wachtwoord voor WebPlek/E-mail is ook via de webmail te wijzigen. Na inloggen, klik op Opties (rechtsboven) -> Uw wachtwoord wijzigen.

MICROSOFT OFFICE

De standaardlocatie voor te openen bestanden kan als volgt veranderd worden: Klik in het betreffende Office-programma op Bestand -> Opties. Selecteer Geavanceerd en scroll helemaal naar beneden naar de optie Bestandslocaties. Hier zijn de verschillende paden/locaties in te stellen voor de verschillende document-types.

Het tabblad invoegtoepassingen is alleen actief als er daadwerkelijk invoegtoepassingen zijn geïnstalleerd. Dit is te controleren via Bestand -> Opties -> Invoegtoepassingen. Vervolgens onderaan klikken op Start bij “Beheren – COM-invoegtoepassingen”.

Om het tabblad Ontwikkelaars actief te maken binnen Office-programma’s, moet deze aangezet worden in de lintopties. Dit gaat via Bestand -> Opties -> Lint Aanpassen. Hier kan vervolgens aan de rechterzijde onder Het lint aanpassen een vinkje gezet worden bij Ontwikkelaars.

Waarschijnlijk zijn dit de verborgen opmaaksymbolen voor onder andere alinea’s. Deze kunnen aan of uitgezet worden via het tabblad Start, te herkennen aan het volgende symbool: ¶

De tekstgrootte van verschillende menu-items is in te stellen in het tabblad Beeld in Outlook. Onder Beeld staat de optie Navigatievenster, klik daarop en selecteer Opties. Kies vervolgens voor Lettertype; hier is het aantal punten voor tekstgrootte aan te passen.

Om de tekstgrootte van andere menu-items zoals afzender en onderwerpen van berichten aan te passen gaat u eveneens naar Beeld -> Weergave-instellingen. Hier zijn per onderdeel verschillende zaken aan te passen. Klik bijvoorbeeld op Voorwaardelijke Opmaak om de lettergrootte van de hiervoor genoemde onderdelen aan te passen.

Om een bestand op te slaan onder een ander bestandsformaat, kan u in het keuzevenster Opslaan als klikken op het drop-down menu opslaan als. In het drop-down menu staan opties voor het opslaan als bijvoorbeeld PDF-document (vanaf Office 2010 mogelijk) of als .doc/.xls-bestand (Office 97-2003-document).

REMOTE DESKTOP

Om het venster van de externe bureaubladsessie groter te maken, dient eerst gecontroleerd te worden of in de instellingen van het verbindingsicoon de optie volledig scherm wel is ingeschakeld. Dit is te controleren onder het tabblad weergave:

7

Zorg dat de slider helemaal naar rechts staat ingesteld. Klik vervolgens op het tabblad Algemeen en kies voor Opslaan.

Mocht om onbekende reden de weergave van de sessie nog steeds niet schermvullend zijn, druk dan op CTRL+ALT+PAUSE. Hierdoor zou het venster gemaximaliseerd moeten worden.

Om lokale bronnen te kunnen gebruiken binnen de externe bureaubladsessie, dienen deze te worden ingeschakeld bij de instellingen van het verbindingsicoon onder het tabblad Lokale bronnen:

8

N.B. onder de optie Meer zijn nog aanvullende zaken in te stellen, zoals lokale harde schijven en (later aangesloten) USB-apparaten.

Dit kan door het punaise-icoon in de verbindingsbalk te deactiveren:

9

Dit zorgt er voor dat de balk alleen nog verschijnt wanneer met de muis naar de bovenkant van het scherm wordt verplaatst. Om de verbindingsbalk definitief uit te schakelen, dient dit in de instellingen van het verbindingsicoon te worden ingesteld. Klik op het tabblad Weergave en haal het vinkje weg bij Verbindingsbalk weergeven. Kies vervolgens onder het tabblad Algemeen voor Opslaan.

Afhankelijk van de afspraken die gemaakt zijn met AKSI Automatisering ten aanzien van gebruikersrechten, kan het mogelijk zijn om de applicatie via het taakbeheer/task manager uit te schakelen. Dit kan door met rechtermuisknop te klikken op de startbalk of op de klok rechts onderin beeld, en te kiezen voor Taakbeheer.

Mocht deze optie niet toegestaan zijn, probeer dan de applicatie via de startbalk af te sluiten door rechtermuisknop te klikken op de betreffende applicatie en te kiezen voor Venster sluiten. Mocht de applicatie toch blijven staan, dan kan het noodzakelijk zijn om de sessie af te melden via Start -> Afmelden.

Deze optie kan in sommige gevallen door de gebruiker aangepast worden. Klik met rechtermuisknop op het bureaublad binnen de externe bureaubladsessie en kies voor Beeld -> Kleine pictogrammen.

Dit kan velerlei oorzaken hebben. Controleer allereerst of de internetverbinding naar behoren werkt, door bijvoorbeeld buiten de externe bureaubladsessie enkele websites te openen. Controleer tevens of buiten de externe bureaubladsessies eventuele downloads/updates/backupprocedures lopen. Dit kan invloed hebben op de bandbreedte of performance die dan in mindere mate beschikbaar is voor de externe sessie.

Omdat bij een externe bureaubladsessie alles binnen die sessie afhankelijk is van de internetverbinding, is het des te belangrijker dat deze stabiel en snel functioneert. Hiervoor geniet een bekabelde verbinding altijd de voorkeur, omdat daarbij geen sprake is van interferentie dat bij een draadloos signaal wel aanwezig is. Mocht er via een draadloze verbinding gewerkt worden, controleer dan of de signaalsterkte in orde is en of u niet te ver van het accesspoint af zit. De medewerkers van AKSI Automatisering kunnen u hierbij assisteren.

Mocht er ondanks een snelle en stabiele internetverbinding nog steeds sprake zijn van traagheid binnen de sessie, neem dan contact op met AKSI Automatisering.

Het aanpassen van de vookeursprinter is in sommige gevallen mogelijk door gebruikers zelf. Via het icoon printers op het bureaublad is een overzicht van de beschikbare printers op te vragen. Klik met rechtermuisknop op de printer die als standaard ingesteld moet worden, en klik vervolgens op Als standaardprinter instellen.

Het kan zijn dat deze wijziging alleen van kracht blijft tijdens de huidige sessie, en weer ongedaan gemaakt wordt bij het uit- en inloggen. Neem in dat geval contact op met AKSI Automatisering, zodat de standaardprinter permanent gewijzigd kan worden.

Het kan ook zijn dat de optie Lokale printers voor de externe sessie staat ingesteld in het verbindingsicoon. Dit is in sommige gevallen wenselijk, wanneer gebruikers hun lokale printer wilen gebruiken in de externe sessie. Als dit niet het geval is, dient het vinkje weggehaald te worden bij Printers in het verbindingsicoon onder het tabblad Lokale bronnen.

Het wachtwoord voor de server is aan te passen via Start -> Windows Beveiliging. Ook is het mogelijk om het wachtwoord aan te passen via de Webmail, onder Opties -> Wachtwoord wijzigen.

Controleer of er een internetverbinding beschikbaar is, door een browser te openen en te kijken of websites gewoon opvraagbaar zijn. Als dat wel het geval is, controleer dan in het verbindingsicoon of de instellingen voor de externe computer goed staan.

10

In het veld Computer moet de locatie staan van de server waar u naartoe verbinding maakt. Deze gegevens zijn opgeleverd door AKSI Automatisering.

Mocht het inloggen niet lukken omdat er een foutmelding verschijnt met betrekking tot de gebruikersnaam en/of het wachtwoord, controleer dan of deze klopt. Dit kan altijd gecontroleerd worden via de webmail; als het inloggen daar wel lukt, kan worden geconcludeerd dat de gebruikersnaam- en wachtwoordcombinatie in orde is.

Het kan ook zijn dat er opgeslagen referenties aanwezig zijn in het verbindingsicoon. Haal in dat geval het vinkje weg bij Mijn referenties mogen worden opgeslagen en verwijder de opgeslagen referenties door op verwijderen te klikken onder het veld gebruikersnaam.

Mocht er een foutmelding verschijnen tijdens het inloggen die geen betrekking heeft op de internetverbinding of op de gebruikersnaam/wachtwoordcombinatie, neem dan contact op met AKSI Automatisering.

KASPERSKY ANTIVIRUS

Wanneer er een geel uitroepteken bij het Kaspersky-icoon staat, is het mogelijk om door op het icoon te ‘wijzen’ (zonder te klikken) te controleren wat er aan de hand is. In de tekstballon die verschijnt bij het aanwijzen van het icoon, staat de reden van het uitroepteken. Enkele mogelijkheden zijn:

 


  • A restart is required
    . In dit geval hoeft u niets te doen; Kaspersky heeft recentelijk schadelijke software verwijderd, waarvoor een herstart van de computer nodig is om een en ander permanent te verwijderen. Mocht u de computer nooit uitschakelen, dan is het wel aan te raden om handmatig een herstart van de computer uit te voeren.

 

 


  • License has expired
    . De licentie voor Kaspersky is verlopen. Dit houdt in dat er geen nieuwe virusdefinities worden gedownload en uw computer mogelijk blootgesteld is aan schadelijke software. Kaspersky controleert nog wel steeds op schadelijke software, maar is niet meer up2date. Neem contact op met AKSI Automatisering.

 

 


  • Malware detected
    . Er is malware gedetecteerd op de computer. Dit is niet ernstig, maar vaak wel hinderlijk. Afhankelijk van de instellingen wordt dit vanzelf verwijderd, u hoeft dus geen actie te ondernemen. Mocht de melding na enkele dagen nog niet verdwenen zijn, neem dan contact op met AKSI Automatisering.

 

Het lijkt er op alsof Kaspersky niet gestart is. Controleer dit door nogmaals handmatig de applicatie op te starten via Start -> Programma’s -> Kaspersky Antivirus. Afhankelijk van de versie selecteert u hier de .exe om het programma nogmaals geforceerd op te starten (bijv. Kaspersky Antivirus 10).

Kaspersky is niet opgestart. Probeer dit handmatig via Start -> Programma’s -> Kaspersky Antivirus. Het kan zijn dat Kaspersky niet automatisch wordt opgestart bij het opstarten van de computer. Dit kan AKSI Automatisering eventueel voor u aanpassen.

Bij de melding over geblokkeerde programma’s of bestanden biedt Kaspersky u te allen tijde zelf de keuze wat te doen. De keuzes zijn Toestaan, Blokkeren of Annuleren. Bij toestaan, staat u programma’s toe wijzigingen op de computer aan te brengen, waarvan Kaspersky niet zeker weet of dit te vertrouwen is. Controleer dus zelf of u de software herkent die Kaspersky probeert te blokkeren.

Het verlengen van de licentie moet AKSI Automatisering voor u doen. Wanneer een melding verschijnt, neem dan contact op met de supportdesk van AKSI Automatisering. Als er meldingen verschijnen over een licentie die ‘binnenkort’ gaat verlopen, hoeft u geen actie te ondernemen. Normaliter verzorgd AKSI Automatisering de verlenging van uw licentie

Hulp nodig? We staan voor u klaar.
TOP