×

Hulp op afstand

1Windows? Klik hier!
2Apple? Klik hier!

Hebt u een probleem? Onze support afdeling staat voor u klaar. Ook horen we graag uw mening over onze diensten!

Openingstijden:

Ma 8:30 - 17:00
Di 8:30 - 17:00
Wo 8:30 - 17:00
Do 8:30 - 17:00
Vr 8:30 - 17:00

NNZ - Mens in bedrijf

ICT-standaard voor mondiaal opererend NNZ

Globalisering vergt ICT-standaard voor mondiaal opererend NNZ.

NNZ is bezig zijn ICT-systemen te standaardiseren volgens de zogeheten watervalmethode: de implementatie ervan wordt land voor land tot stand gebracht. Op dit moment zijn de nieuwe systemen reeds in zes landen volledig operationeel terwijl in Duitsland en Polen de transitie zijn eindpunt begint te naderen. Peter Bruin (53), ICT-manager bij NNZ, is een van de architecten en de eerste stuurman van dit omvangrijke project.

Peters carrière als ICT’er kreeg vorm bij KPN van waaruit hij in 1997 de overgang naar NNZ maakte. In zijn beginperiode vormde hij er een eenmansafdeling. ‘Het was een hele overgang’,
blikt Peter terug. ‘Van de gigantische Dienst Automatisering van KPN waar ik onbeperkt gebruik kon maken van
een enorm volume en een heel scala aan kennis, naar een werkgever waar ik alles in mijn eentje moest zien te rooien.
Ik vond dat spannend, maar ik zag het ook als een prachtige uitdaging om mezelf verder te ontwikkelen.’

Klanten moeten overal en altijd op dezelfde manier bediend kunnen worden.

Peter Bruin - ICT Manager, NNZ

NNZ Cloud

Die uitdaging pakte uit op de manier zoals hij het gehoopt had. ‘Ik kreeg van het begin af aan het volledige vertrouwen van NNZ’, vertelt Peter. ‘Ik werd verantwoordelijk voor alle ICT-processen, -projecten en -werkzaamheden binnen het bedrijf. Veel dingen voerde ik zelf uit, maar als ik specialistische kennis nodig had kon ik die naar eigen inzicht inhuren en daarbij putten uit het netwerk dat ik bij KPN had opgebouwd.’

Onder Peters leiding groeide de ICT-afdeling bij NNZ uit tot een goed geolied onderdeel met een driekoppig team dat de volledige NNZ-groep bedient. Momenteel is het team druk bezig met het grootste project uit het bestaan van de organisatie: een groepsbrede standaardisatie van de automatiseringssystemen. Peter: ‘Afgezien van enkele land specifieke voorzieningen – waaronder de taal – hebben alle NNZ-werknemers binnenkort dezelfde functionaliteit op de werkplek. Die functionaliteit wordt vanuit een professioneel datacentrum in Groningen – waar onze systemen draaien – aangeboden, opgeslagen en beheerd. Op de werkplekken is dus alleen een thin cliënt of pc nodig waarmee elke werknemer iedere ochtend aan het begin van zijn werkdag kan inloggen op de NNZ-Cloud.’

Inzichtelijk

Peter geeft verschillende redenen aan voor de ingezette uniformering van de ICT-systemen. ‘NNZ is een mondiaal opererend concern en ook bij een toenemend aantal van onze klanten is een globaliseringsproces gaande. Om die klanten overal en altijd op dezelfde manier te kunnen bedienen, moet je over een systeem kunnen beschikken dat gelijkvormigheid biedt. Datzelfde geldt voor het inzichtelijk maken van managementinformatie: als je geen appels met peren wilt vergelijken moet je voor alle vestigingen dezelfde waarden kunnen hanteren. We hebben dat gerealiseerd door elk NNZ-artikel van al onze vestigingslanden te definiëren naar productgroepen. Met onze nieuwe ICT-functionaliteit kun je met zo’n structuur op elk gewenst niveau – dus ook internationaal – allerlei bedrijfsgegevens op een inhoudelijke manier analyseren en vergelijken. Je kunt nu bijvoorbeeld tot in detail inzichtelijk maken hoe het komt dat de omzet van product x in land y zoveel groter is dan in land z. Met die informatie is het vervolgens weer mogelijk om je bedrijfs strategie te verfijnen en te vervolmaken.’

Relaties met zakenpartners vaak langdurig van aard

AKSI Automatisering is een ICT-bedrijf dat zich gespecialiseerd heeft in netwerken en werkplekautomatisering. Al vanaf de start van de onderneming, in 1998, levert AKSI zijn diensten aan NNZ. Directeur­eigenaar Adwim Kalfsterman (43) illustreert waarom een samenwerkingsverband met een dergelijke lengteduur geen uitzondering is voor de Groninger verpakker. ‘Als ik aan NNZ denk, dan denk ik aan degelijkheid.’

AKSI is een acht man tellend bedrijf met een surplus aan specialistische kennis en een grote bedrijfsmatige slagkracht. Het is een organisatie die snel en efficiënt werkt en die in het contact met de klant graag korte lijnen aan continuïteit koppelt. Precies de manier dus waarop NNZ zich bij voorkeur met zijn klanten, leveranciers en andere zakenrelaties onderhoudt. ‘NNZ is een bedrijf waarmee het erg
plezierig werken is’, stelt Adwim. ‘In de zestien jaar van ons bestaan hebben we in menig NNZ-project mogen meedraaien en altijd verliep de samenwerking heel constructief en soepel. Veelzeggend is misschien een uitspraak die wij onderling wel eens gebruiken als we bij een klant zijn die zelf weinig tot geen ICT-kennis kan inbrengen: ‘Het is geen NNZ hier.’ Het betekent zoveel als: ‘We zullen het helemaal op eigen kracht moeten doen’ Want wanneer we een project voor NNZ uitvoeren krijgen we de kaders en potentiële knelpunten altijd keurig
geordend en overzichtelijk aangeleverd. Je zou ook kunnen zeggen dat onze samenwerking gebaseerd is op een symbiose van kennis die altijd tot de best mogelijke resultaten leidt.’

Met NNZ is het erg plezierig samenwerken.

Adwim Kalfsterman - CEO, AKSI Automatisering

Toplevel

Eén van die resultaten is de optimalisatie van de ICT-beschikbaarheid. Adwim: ‘Bij NNZ was die altijd al van een uitstekend niveau, maar in de afgelopen periode hebben we het in gezamenlijkheid naar het allerhoogste level getrokken. Zo voldoet de inrichting van de back-upsystemen nu aan de strengste beschikbaarheidsnormen en hebben we een monitoringsysteem geïntroduceerd waarop je de volledige NNZ-infrastructuur – dus het wereldwijde netwerk – online in beeld kunt brengen en waarmee je dus realtime eventuele problemen pro-actief kunt detecteren.’

Werkplekautomatisering vanuit het Rekencentrum

Begin 2007 heeft NNZ alle servers die betrokken zijn bij de werkplekautomatisering in een professioneel rekencentrum in Groningen geplaatst. De belangrijkste reden daarvoor was dat er steeds meer bandbreedte in het netwerk nodig was vanwege het land voor land uitrollen van het nieuwe ICT-systeem en de daarmee samenhangende groei van het aantal werkplekaansluitingen. Bovendien wilde NNZ zoveel mogelijk het risico beperken op het niet beschikbaar zijn van de servers door een stroomstoring op zijn locatie. Omdat er toch al een bedrijfsverhuizing op stapel stond voor mei 2007, was het gekozen moment voor deze verandering een logische. Het rekencentrum biedt een
professioneel hoogwaardige dienstverlening die operationele zekerheid garandeert. Zo heeft het een aantal essentiële voorzieningen die
de servers 24 uur per dag, 7 dagen in de week kunnen laten draaien. Stroom is een van die voorzieningen, maar ook een dubbel uitgevoerd netwerk en airconditioning.

Daarnaast kent het rekencentrumeen strikte toegangsbewaking. In de afgelopen zeven jaar is aangetoond dat de keuze voor de NNZ-serververhuizing een juiste is geweest: alle tot nu toe aangesloten werkplekken bieden elk moment van de dag de gewenste ICT-performance en -beschikbaarheid.

TOP