×

Hulp op afstand

1Windows? Klik hier!
2Apple? Klik hier!

Hebt u een probleem? Onze support afdeling staat voor u klaar. Ook horen we graag uw mening over onze diensten!

Openingstijden:

Ma 8:30 - 17:00
Di 8:30 - 17:00
Wo 8:30 - 17:00
Do 8:30 - 17:00
Vr 8:30 - 17:00

VoIP Migratie NNZ

Goed voorbereid

VoIP migratie NNZ

NNZ verpakkingsoplossingen

Begin dit jaar heeft AKSI Automatisering een Hosted VoIP migratie bij NNZ uitgevoerd. Waarom koos NNZ voor VoIP van AKSI Automatisering? En hoe is de implementatie verlopen?

Allereerst, wie is NNZ? NNZ is een internationale verpakkingsleverancier, met haar hoofdlocatie in Groningen. Ze leveren duurzame verpakkingen voor groente en fruit. Door hun internationale karakter is er veel logistiek mee gemoeid. En dat is waar AKSI in eerste instantie als ICT-, maar nu ook als VoIP-leverancier bijspringt. NNZ is klant van het eerste uur. Een goede klantrelatie die we graag zo houden. Onder andere daarom waren we benieuwd naar hun bevindingen rondom de implementatie en de nieuwe VoIP oplossing.

PeterBruin

Peter Bruin, sinds 1997 ICT-manager bij NNZ, is onze contactpersoon. Peter coördineert het ICT team. Hij is verantwoordelijk voor de complete ICT van de Nederlandse vestigingen en de vanuit het rekencentrum in Nederland aangeboden werkplek automatisering van vrijwel alle vestigingen in het buitenland. Als dienstverlener is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen op IT gebied. Peter draagt nieuwe ICT mogelijkheden aan en houdt de bestaande infrastructuur nauw in de gaten.

Waarom VoIP?
NNZ gebruikte op de locatie Groningen een telefooncentrale uit 2007. Deze werkte prima, maar er was behoefte aan meer functionaliteit. Denk hierbij aan een computer+telefoon integratie. Ook was de oude ISDN infrastructuur een relatief dure oplossing. Het was aan Peter de taak om met een nieuwe oplossing te komen. Er werd meerdere leveranciers gevraagd een voorstel te doen, waaronder AKSI Automatisering.

Oplossing, prijs, partner.
De reden waarom NNZ voor AKSI Automatisering koos, wist Peter heel treffend te omschrijven: ‘Oplossing, prijs, partner’, vanzelfsprekend met toelichting. AKSI Automatisering schreef een voorstel op maat, dat niet alleen voordeliger was, maar ook completer. Specifieke wensen op het gebied van het afhandelen van externe oproepen en apparatuur als faxen en deurintercoms, waren meegenomen in de oplossing. Daarnaast hield AKSI automatisering in de prijsstelling rekening met het huidige belverkeer van NNZ (80% internationaal). Een leverancier die voorgedefinieerde basis pakketten hanteert, heeft die keuzevrijheid simpelweg niet.
AKSI Automatisering droeg ook een goede oplossing aan om VoIP onafhankelijk van het internet te kunnen realiseren. Via het rekencentrum ligt er nu een rechtstreekse verbinding met de cloud-VoIP-centrale, waardoor NNZ bij internetstoringen toch kan blijven bellen. Aangezien telefonie een cruciale rol speelt in de dagelijkse werkzaamheden van NNZ, was het vertrouwen op ‘best effort’ van het internet, niet voldoende.
And last but not least; door te kiezen voor AKSI Automatisering wisten ze met wie ze in zee gingen en welke werkwijze en dienstverlening ze van hen konden verwachten.

Verwachtingen waargemaakt?
Maar dan nu de meest belangrijke vraag, hoe bevalt VoIP na haar intrede? “De nieuwe Polycom toestellen hebben een strak design, zijn voorzien van touchscreen en beschikken over een handige zoekfunctie. Functioneel is er niets op aan te merken, behalve het geluid.” Peter geeft aan dat mensen toch even moeten wennen aan het ‘nieuwe’ geluid. “Niet dat het geluid slecht is, het is echt HD-voice, maar het klinkt gewoon anders dan voorheen.”
Ook is het zo dat als je een gesprek overneemt van een collega, je niet meer kan zien wie je aan de lijn krijgt. Doordat VoIP technisch anders in elkaar zit, is het soms lastig om de bestaande situatie exact 1 op 1 over te zetten.
Daarvoor krijgen ze echter weer vele andere functionaliteiten terug. De receptioniste heeft een handig online systeem gekregen waardoor ze meer overzicht heeft op aanwezigheid en beschikbaarheid. Ook is een aantal mensen met de Hipper App uitgerust. Met de Hipper App kunnen de medewerkers van NNZ de telefoongesprekken op een andere werklocatie, thuis of onderweg ontvangen via hun smartphone. Erg handig als je veel onderweg bent of telewerkt! Een verdere integratie van telefonie en computers staat nog gepland.

Een goede voorbereiding…

…is het halve werk, quote Peter Adwim. En dat is ook waar men tevreden over is. De migratie van VoIP is twee keer uitgesteld. Dit omdat nog niet alles bij de test naar behoren werkte. De migratie doorzetten had wel gekund, maar had onnodig voor onrust en onvrede gezorgd op de werkvloer van NNZ. Pas nadat de basis goed was is men van start gegaan met de daadwerkelijke migratie. Toen konden de toestellen uitgerold worden, met bij elk toestel een beknopte handleiding, door AKSI meegeleverd. Dit om de verandering voor de mensen op de werkvloer wat meer ‘behapbaar’ te maken.

Op dit moment is VoIP bij NNZ nog relatief nieuw en zijn de werknemers de nieuwe functionaliteiten nog aan het verkennen. Misschien is het een idee om over een half jaar nog eens te informeren, als telefonie ook op de computers is geintegreerd en de Hipper uit de testfase is. AKSI houdt, om de tevredenheid bij de eindgebuikers te waarborgen, een vinger aan de pols, om ook de verdere integratie van telefonie en computers naar tevredenheid te kunnen uitvoeren.

TOP