×

Hulp op afstand

1Windows? Klik hier!
2Apple? Klik hier!

Hebt u een probleem? Onze support afdeling staat voor u klaar. Ook horen we graag uw mening over onze diensten!

Openingstijden:

Ma 8:30 - 17:00
Di 8:30 - 17:00
Wo 8:30 - 17:00
Do 8:30 - 17:00
Vr 8:30 - 17:00

Nieuws

Column: Zwaar bewolkt

Het afgelopen voorjaar gaf ons in Nederland prachtig zomerweer. Het was geen straf om zaterdagochtend om half negen op het voetbalveld te staan voor de wedstrijd van mijn zoon. Onbewolkt, zon, goede temperatuur; heerlijk. Tot de zondag erna. Die dag was heel Nederland bedekt onder een dikke laag bewolking met als climax de zondvloed die ’s avonds volgde. Op diverse plekken in Noord-Nederland stonden straten onder water, blikseminslagen joegen kinderen de stuipen op het lijf en als je toevallig je auto op de parkeerplaats van het Drouwenerzand had geparkeerd, was je helemaal zuur.

Wat een wolk tot gevolg kan hebben, is bijna niet te bevatten. Verzadigd met water loost het in korte tijd zijn hele inhoud over het land met overlast tot gevolg. En toch kan het leven niet zonder wolken; een wolk brengt water en zonder water geen leven. Voor de goede orde; ik heb het hier over tastbare of op zijn minst zichtbare wolken. Een andere wolk die de laatste jaren veel gevolgen met zich meebracht, is ‘de Cloud’. Iedereen heeft het maar over de Cloud en inmiddels is het ook de normaalste zaak van de wereld, dat je op kantoor aan een offerte werkt, onderweg even je werkmail checkt en ’s avonds thuis nog een verslag schrijft. Het is nu zo gewoon geworden dat je overal bij je data kan, dat je er niet eens meer bij stilstaat hoe het zit.

We hebben nog geen invloed op de (regen)wolken in de lucht, maar de Cloud kunnen we gelukkig wel beheren. Althans, de ICT-bedrijven kunnen dat. En in het licht van de recent in werking getreden AVG is de Cloud wellicht actueler dan ooit. Veel mensen maken gebruik van de Cloud en vermoedelijk heeft de overgrote meerderheid van deze mensen geen idee wie hun data beheert. Grote bedrijven als Microsoft, Google en Facebook slaan bijvoorbeeld foto’s en documenten voor klanten op via het account dat de klant heeft aangemaakt. Heel handig is dat, want op die manier kan je altijd en overal bij je data, maar voorzichtigheid is hierbij geboden. Waarschijnlijk is iedereen onlangs akkoord gegaan met nieuwe voorwaarden, waarbij de Cloud-beheerders zich conformeren met de nieuwe Europese privacywet.

“Vroeger was alles beter”, hoor je wel eens zeggen. Als ik terugdenk aan de Cloud van vroeger, zat die cloud in je tas in de form van 3,5’’ floppy disks. Met een floppy op zak nam je je data mee en kon je gemakkelijk op een andere computer doorwerken. Ideaal! Tot bleek dat die pc een virus bevatte en daardoor al je data en jouw eigen pc besmette. Nee, dan is de Cloud zo gek nog niet. Maar sta eens stil bij waar je jouw data hebt staan. Jouw foto’s die je via WhatsApp verstuurt, zijn daarmee direct ook eigendom van WhatsApp en daardoor kan het voorkomen dat je jouw foto’s ooit nog eens in een advertentie tegenkomt. En dan is dit nog een positief scenario. En wat Facebook en Google met jouw gegevens doen, is niet helemaal helder. Ze moeten ergens geld mee verdienen en opslag is duur, dus wees voorzichtig.

Ondertussen is het al enige tijd aan te motregenen. Zoonlief voetbalt vrolijk verder. Hij heeft geen boodschap aan de wolken; hij scoorde al een keer en de wedstrijd lijkt gewonnen te gaan worden. Ik kijk om mij heen naar de andere ouders en hun haar plakt nat op hun hoofd. “Vroeger was alles beter!”, grapt een van de vaders. “Vroeger was het mooier weer. Lekker voetbalweer noemen ze dit. Nou, ik heb helemaal niks met bewolking.” Ik grinnik. “Vermoedelijk toch meer dan je vermoedt,” denk ik in stilte.

– Door Bj¢rn de Roos

ActiveSync Policy op je telefoon

Wist u dat…

… AKSI mogelijkheden biedt om het mobiele gebruik van zakelijke email beter te beveiligen?
Bij veel organisaties is het gebruikelijk dat medewerkers hun zakelijke e-mailadres kunnen gebruiken op een mobiele telefoon, al dan niet op een eigen privétoestel. Ongeacht op wat voor apparaat de e-mail gebruikt wordt, of het nu Android, iOS, een smartphone of een tablet is, kunnen we vanuit AKSI centraal een extra beveiligingsmechanisme invoeren om de zakelijke e-mail beter te beschermen.

Met behulp van een zogenaamde ActiveSync Policy is het mogelijk om een extra beveiligingsstap te introduceren waarmee gebruikers aan de hand van een verplichte beveiligingscode hun e-mail kunnen benaderen. Normaliter is het zo dat na het instellen van een e-mailaccount op een telefoon, de daadwerkelijke toegangsgegevens (gebruikersnaam en wachtwoord) opgeslagen worden en de e-mail dus altijd inzichtelijk is zodra het toestel aan staat. Bij verlies of diefstal zal de e-mail beter beveiligd zijn omdat eventuele kwaadwillenden niet zomaar het bestaande e-mailaccount kunnen inzien.

Behalve deze extra beveiligingsstap is het in geval van verlies of diefstal ook altijd mogelijk om via AKSI het volledige toestel te ‘wipen’, oftewel volledig schoon te vegen.

– Door W.Goris

Wil je meer weten over deze beveiligingsmaatregelen? Neem dan contact op met ons via 050-5490064 of info@aksi.nl.

In de nieuwsbrief van april kwam Data Anywhere // Secure E-mail al even aan bod, we hebben toen het veilig e-mailen behandeld. Data Anywhere is echter veel meer dan dat, het is een veelzijdig, maar vooral ook veilig alternatief voor clouddiensten als Onedrive en Dropbox.

Data Anywhere is een totaaloplossing voor het veilig opslaan en uitwisselen van bestanden. Het is een krachtige en veelzijdige tool die niet alleen het beheer van data eenvoudiger maakt, maar ook gebruiksvriendelijker. Gebruikers kunnen ervoor kiezen om hun data binnen het bedrijfsnetwerk te houden, dus zonder dat er gegevens naar externe cloud-locaties worden verplaatst, terwijl de data toch te allen tijde en vanaf ieder willekeurig apparaat met een internetverbinding benaderbaar blijft.

Behalve cloudopslag en bestandsuitwisseling biedt Data Anywhere talloze extra’s zoals versleuteld e-mailen en automatische datasynchronisatie. Daarnaast biedt Data Anywhere verschillende integratiemogelijkeden met bijvoorbeeld Microsoft Outlook, Windows Verkenner, OS X Finder en mobiele apps om je data ‘on the go’ te kunnen bekijken of bewerken.

Enkele voordelen in vogelvlucht:

Mobiele productiviteit – Gebruiken, synchroniseren en delen van bestanden vanaf elke locatie en elk device, om zo gemakkelijk samen te werken en de productiviteit te verbeteren
Security en compliance – Bepaal hoe gevoelige data worden opgeslagen, benaderd en gedeeld, met securityfuncties en policies passend bij de compliance-eisen van organisaties
Flexibele opslagmogelijkheden – Bepaal waar uw data worden opgeslagen, lokaal, in de cloud of een hybride vorm, volledig afgestemd op de unieke behoeften van uw organisatie
Schaalbaarheid op enterprise niveau – Beheer eenvoudig uw datagroei met schaalbaarheid op enterprise-niveau en optimale flexibiliteit, security en performance

– Door W.Goris

–> Ga naar de Data Anywhere pagina.

Als snelgroeiende ICT dienstverlener in Haren (Groningen) en Apeldoorn werken wij er elke dag aan om uitdagende en innovatieve oplossingen te bedenken en te ontwikkelen, waarmee we onze klanten optimaal kunnen ondersteunen in hun werk. Dit doen we door continu kritisch naar ons dienstenportfolio te kijken en deze uit te bereiden met mooie en slimme diensten. We leveren onze cloud-based diensten vanuit drie datacenters in Groningen, waarvan er één door ons zelf wordt beheerd. Door nieuwe ontwikkelingen, veiligheidsstandaarden, creativiteit, goede collega’s en klantvragen met elkaar te combineren weten we elkaar elke dag weer uit te dagen om “een stapje extra” te doen tijdens onze werkzaamheden. Dit maakt ons werk leerzaam, uitdagend en veelzijdig.

Om onze diensten te ontwikkelen en klanten hierop over te zetten zijn we voor onze vestiging in Haren (Groningen) op zoek naar:

(Microsoft) Server Specialist

Als snelgroeiende ICT dienstverlener in Haren (Groningen) en Apeldoorn werken wij er elke dag aan om onze klanten optimaal te ondersteunen in hun werk. Dit doen we door het leveren van verschillende cloud-based diensten vanuit drie datacenters in Groningen, waarvan er één door ons zelf wordt beheerd. De ontwikkeling, het onderhoud en de ondersteuning van onze diensten doen we zelf. Dit maakt ons werk uitdagend en veelzijdig. Maar dat is niet alles; wij zijn meedenkers die net altijd even een stapje extra willen doen. Wij willen niet alleen ICT leveren, wij willen het (ICT) verlengstuk zijn van onze klanten. Iedere klant is uniek en zo is ook elke geleverde oplossing uniek. Ons werk houdt zeker niet op nadat de dienst geleverd is!

 

Om een nog beter service aan onze klanten te kunnen bieden zijn we voor onze vestiging in Haren (Groningen) op zoek naar:

ICT Supportmedewerker M/V

Multifactorauthenticatie

Waar we voorheen gewend waren om met simpelweg een gebruikersnaam en wachtwoord in te loggen, bijvoorbeeld om toegang te krijgen tot een e-mailaccount of een account voor een webapplicatie, is dat tegenwoordig niet veilig genoeg meer. Steeds meer fabrikanten, instanties en dienstverleners stappen daarom over op multifactorauthenticatie. In de meeste gevallen gaat dit om tweefactorauthenticatie (2FA).

Het gewone wachtwoord is nog steeds de populairste en meest gebruikte veiligheidsmaatregel, maar ook de meest kwetsbare. Wachtwoorden hebben een heleboel beperkingen, zoals de wachtwoordsterkte die vaak te wensen overlaat. Maar ook de identiteitscontrole zelf is niet streng, want zodra mensen eenmaal een wachtwoord hebben bemachtigd kunnen ze aan de haal gaan met alle (persoons)gegevens die daar achter schuil gaan. Tweefactorauthenticatie houdt in dat er een extra authenticatiefactor wordt gebruikt. We onderscheiden authenticatiefactoren in drie categorieën:

  • Iets dat een gebruiker weet (wachtwoord, PIN-code);
  • Iets dat een gebruiker heeft (fysiek token, smartphone);
  • Iets dat een gebruiker is (vingerafdruk, irisscan of stem herkenning).

Partijen als Google, Microsoft en Apple bieden al langer de mogelijkheid om in te loggen op hun diensten via tweefactorauthenticatie. Hierbij kan naast authenticatie met een gebruikersnaam en een wachtwoord gekozen worden om aanvullend een verificatiecode per SMS te laten versturen naar de telefoon van de gebruiker. Verder zijn bijvoorbeeld, laptops steeds vaker voorzien van een vingerafdrukscanner om mee te kunnen authenticeren voor toegang tot het besturingssysteem.

Maar het is niet alleen interessant voor grote partijen als Google. Bedrijven die werken met gevoelige gegevens, denk hierbij aan financiële gegevens, medische gegevens en persoonsgegevens, passen steeds vaker tweefactorauthenticatie toe. AKSI Automatisering biedt daarom diverse diensten aan waarmee je de personen die willen inloggen kunt verifiëren; tokenauthenticatie, sms-authenticatie en duo mobile.

Bij AKSI Automatisering passen we tokenauthenticatie al een geruime tijd toe om online werkplek gebruikers de mogelijkheid te geven zich met een ‘fysieke’ authenticatiefactor te identificeren voor bijvoorbeeld toegang tot beveiligde netwerken. Maar ook voor nieuwe diensten zoals Data Anywhere, onze nieuwe cloudoplossing voor bestandsopslag en -uitwisseling, is er tweefactorauthenticatie mogelijk dat desgewenst ingeschakeld kan worden om de beveiliging van gegevens te verbeteren.

-Wouter Goris, Field Engineer

Heb je vragen over de toegangsbeveiliging van je de door jou afgenomen diensten? Dan kun je ons altijd bellen (050 – 5490064) of e-mailen (info@aksi.nl).

Tepper EFKA: Ervaringen migratietraject

Onlangs hielpen wij het bedrijf Tepper EFKA, groothandel in autotuning en -styling accessoires, met een migratietraject. Tepper EFKA heeft zelf een ICT afdeling waarvan Wouter Groenewold onze contactpersoon is. Wij waren benieuwd naar zijn ervaring met onze dienstverlening en hebben Wouter daarom geïnterviewd.

Wat voor bedrijf is Tepper EFKA en wat voor rol speelt ICT in jullie sector?
Tepper-Efka is een internationale groothandel in autotuning en -styling accessoires. Het is van oudsher een familiebedrijf met de wortels in Groningen, maar inmiddels uitgegroeid tot een speler die in de Benelux een uitgebreid netwerk van dealers kent en dat daarnaast in heel Europa actief is.

Wat is jouw rol binnen Tepper EFKA?
Binnen de ZenS Holding, waar Tepper-Efka deel van uit maakt, ben ik verantwoordelijk voor het systeem- en netwerkbeheer. Kort gezegd zorg ik er samen met een team van applicatiebeheerders dat onze programmatuur zo efficiënt mogelijk werkt en maximaal beschikbaar is.
Mijn rol is in de afgelopen jaren van actief beheerder meer en meer aan het verschuiven naar schakel tussen onze organisatie en ict-toeleveranciers. Met onze leveranciers bouw ik aan langdurige en duurzame relaties met zeer korte lijntjes. Ik sta direct in contact met zowel directie als technici.

-Hoe zijn jullie bij AKSI Automatisering terecht gekomen en hoe bevalt de samenwerking?
AKSI ken ik al zo’n 18 jaar als leverancier van webplek. Toen noemden we dat nog werken op een terminal server nu noemen we het heel hip cloud. AKSI is tevens leverancier van de firewalls waarmee we binnen de ZenS Holding werken. Vanuit deze relatie kwam ook de vraag om voor Tepper-Efka Groningen een nieuwe on-site platform te bouwen voorzien van de modernste technieken op gebied van virtualisatie, opslag en back-up.

Met deze inhaalslag zijn we van 30 fysieke servers terug gegaan naar 3 fysieke servers. Dit heeft een flinke kostenbesparing met zich mee gebracht op stroom- en aircokosten.

-AKSI heeft geholpen met jullie migratie, misschien dat je wat over het migratietraject kunt vertellen?
Ik had reeds eerder een migratie traject gedaan in 2015 voor andere bedrijven binnen de holding dus we hadden al wat ervaring. Het lastigste was het bij elkaar krijgen van alle leveranciers in hetzelfde migratie weekend. Maar door goed plannen en zo veel mogelijk programmatuur alvast te verplaatsen naar het nieuwe platform is het als een zonnetje gegaan. In het migratie weekend hoefden we enkel nog een laatste synchronisatie te doen van gebruikersdata en mailboxen en het migreren van onze database(s) naar de nieuwe servers. Aangezien alles al was voorbereid was het een kwestie van parameters aanpassen en waren we in een zaterdagje volledig over op het nieuwe systeem. Op zondag heb ik samen met de applicatiebeheerders alles nog eens helemaal nagelopen en vervolgens hebben we alle oude systemen uitgezet of onbereikbaar gemaakt voor het netwerk.

Het enige wat onze gebruikers gemerkt hebben is dat ze één keer een nieuw wachtwoord hebben moeten opgeven en dat ze nu een nieuwere Office versie moesten gebruiken. Maar eigenlijk ging het gewoon vloeiend over.

 

 

 

-Daarnaast levert AKSI ondersteuning op aanvraag. Hoe werkt dat tot dusver voor jou?
Wij werken met hybride-beheer. Dat houdt in dat wij ons platform zelf beheren met AKSI als achterwacht en monitoring partij. Mocht ik of een collega niet beschikbaar zijn of mochten we tegen een probleem aanlopen waar we zelf geen tijd of kennis voor hebben dan vallen we terug op de expertise en ondersteuning van AKSI.

-Heb je verbeterpunten voor ons of andere opmerkingen?
Nope. Zo doorgaan.

AKSI Automatisering heeft zelf ook de samenwerking met Tepper EFKA als erg prettig ervaren. We hopen deze samenwerking net zo voort te kunnen zetten in toekomstige projecten.

Veilig e-mailen met AKSI Data Anywhere

E-mail is een populair communicatiemiddel. Het is snel en eenvoudig en je kunt er bestanden mee uitwisselen. Maar hoe veilig is de informatie in je e-mail? Zeker als het gaat om gevoelige (persoons-)gegevens is dat een belangrijke vraag.

Deze vraag is ons al vele keren gesteld, zeker met oog op de nieuwe Europese privacyverordening (AVG). We zijn daarom blij dat we er een antwoord op hebben, namelijk AKSI Data Anywhere.

Hoe werkt het?
Met AKSI Data Anywhere kun je op een simpele manier de bijlage of je gehele e-mail van een versleuteling voorzien. Nog beter, je ontvangers kunnen je e-mail veilig beantwoorden, ook als ze geen AKSI Data Anywhere hebben.

Er zijn twee manieren om veilig e-mail te verzenden via Data Anywhere;

1. Via een Outlook-integratie
Maak je voor je werk veel gebruik van Outlook? Geen probleem, want de Data Anywhere functionaliteiten kunnen in Outlook geïntegreerd worden door middel van een plugin. Op deze manier kunnen mensen blijven werken zoals ze gewend zijn en kunnen ze daarnaast beveiligde e-mails of bijlagen versturen met maar één klik.

2. Via je webbrowser
Je kunt via elke webbrowser inloggen om veilig e-mails te versturen. Datzelfde geldt voor het veilig verzenden van een bestand of meerdere bestanden tot 100 GB in één keer. De tekst in je e-mail zelf kun je ook encrypten. Dan moet de ontvanger inloggen om het tekstbericht te lezen.
Als je Data Anywhere via de browser gebruikt hoef je niets te installeren op je computer of laptop. Je kunt het programma op elk apparaat gebruiken wat toegang tot internet heeft.

Wat is encrypted e-mail?
Als er e-mail tussen verzender en een (externe) ontvanger wordt verzonden gaat dit via het internet. Dit maakt het lastiger om de veiligheid te garanderen. Het internet is openbaar. Zodra de e-mail op welke wijze dan ook onderschept wordt is zowel de inhoud van de mail, als ook bijgevoegde bijlage leesbaar.
Met encryptie kun je de tekst in de e-mail, de bijlage of beide versleutelen zodat de informatie alleen leesbaar is voor degene die het moet kunnen lezen.

Hoe werkt Data Anywhere voor de ontvanger?
Stuur je een e-mail met een versleutelde bijlage, dan krijgt de ontvanger een linkje in de e-mail om het bestand te kunnen downloaden. Wil je echt zeker weten dat de juiste persoon het bestand downloadt, dan kun je voor de ontvanger een account aanmaken bij Data Anywhere. Hij of zij moet dan inloggen voordat ze het bestand kunnen downloaden.
De ontvanger krijgt een notificatie van het versleutelde bericht met daarin een linkje. Als hij of zij daar op klikt komen ze op het inlogscherm van Data Anywhere. Op deze manier kun je ze ook een link sturen waarmee ze bestanden voor jou kunnen uploaden.

Maar Data Anywhere kan meer!
Via onze DataAnywhere dienst is het mogelijk om altijd, overal, veilig en met elk device bij (geselecteerde) bedrijfsdata te kunnen. Je kan data delen, synchroniseren, bekijken en bewerken. Ook sluit het ook naadloos aan op al bestaande AKSI oplossingen zoals WebPlek, HealthIT, en AudIT.

Nieuwsgierig geworden? Lees hier meer over wat Data Anywhere voor jou kan betekenen.

We verzorgen graag een demonstratie bij ons of op je locatie om kennis te maken met deze veelzijdige applicatie. Voor meer informatie, kunt je e-mailen naar info@aksi.nl of bellen naar 050-5490064.

Spear Phishing uitgelegd

Het klinkt misschien als een primitieve methode uit de visserij, maar in werkelijkheid is spear phishing een zeer succesvolle techniek die kwaadwillenden gebruiken om gevoelige informatie zoals gebruikersnamen, wachtwoorden en creditcardinformatie te ontfutselen. Het verschil met gewone phishing, een term die ook al eens langskwam in onze begrippenlijst van vorig jaar, is dat er bij de spear-variant wordt gericht op specifieke personen of bedrijven. Aanvallers verzamelen informatie over hun doelwit om zo veel gerichter te werk te kunnen gaan, terwijl er bij gewone phishing sprake is van massaal en willekeurig verspreidde e-mails in de hoop dat iemand ‘bijt’.

Waar in het verleden nog vaak gebruik werd gemaakt van kwaadaardige bijlagen in de vorm van bijvoorbeeld Word-bestanden, worden er in spear phishing-berichten veelal hyperlinks gezet die de lezer doorverwijzen naar een website die vol staat met malware. Vaak is het simpelweg aanklikken van deze hyperlinks al voldoende om de malware binnen te halen, waarmee de betreffende hacker of cybercrimineel zichzelf vervolgens mogelijk toegang kan verschaffen tot het systeem of de applicaties van de gebruiker. Een ander doel kan zijn om de gehackte computer te gebruiken in een zogenaamd botnet. Dit zijn grote netwerken waarin computers van veelal nietsvermoedende gebruikers gezamenlijk worden ingezet om bijvoorbeeld DDoS-aanvallen uit te voeren.

Omdat deze aanvallen zo gewiekst worden uitgevoerd door het persoonlijk afstemmen van de ‘lok’e-mails op de slachtoffers, zijn deze ook veel moeilijker te detecteren. Hierdoor kan de onoplettendheid van een medewerker bij een bedrijf onbewust ernstige gevolgen hebben. Zelfs bij e-mails die in eerste instantie afkomstig lijken te zijn van vertrouwde partijen is het belangrijk om terughoudend te zijn met het klikken op linkjes.

Omdat er softwarematig niet zoveel te doen is aan spear phishing is het belangrijk dat medewerkers zich bewust zijn van de gevaren. Controleer bij hyperlinks in e-mails bijvoorbeeld altijd even de locatie waar de link naartoe verwijst door er met de muisaanwijzer op te gaan staan (zonder te klikken), en let bij bijlagen op of deze ook daadwerkelijk worden verwacht.

– Wouter Goris, Field Engineer

Heb je vragen naar aanleiding van dit artikel? Dan kun je bij ons terecht via support@aksi.nl of bel ons via 050-5490064

TOP